Jak obliczyć udźwig suwnicy?Jak obliczyć udźwig suwnicy?Jak obliczyć udźwig suwnicy?Jak obliczyć udźwig suwnicy?
  • Produkty
  • Serwis
  • O firmie
    • Blog
  • Kontakt
  • biuro@linyzawiesia.pl
  • 793 980 964
  • Blog
✕
Jak obliczyć DOR zawiesia
2 grudnia, 2019
Jak działa wielokrążek?
6 kwietnia, 2020
jak obliczyć udźwig suwnicy

Jak obliczyć udźwig suwnicy

Suwnice są urządzeniami dźwigowymi i transportowymi, których praca opiera się na ruchach przerywanych. Konstrukcja urządzenia składa się z mostu (części nośnej) i wciągarki przenoszącej ładunek. Warto zauważyć, że ruch urządzenia jest dosyć ograniczony przez długość toru jazdy, a także rozpiętość mostu. Jakie rodzaje suwnic są najpopularniejsze? Jak obliczyć udźwig suwnicy?

Rodzaje suwnic

Jeśli chodzi o rodzaje najczęściej występujących suwnic, można wyróżnić głównie suwnice pomostowe natorowe, które dzielą się na jednodźwigarowe i dwudźwigarowe. W tym przypadku część nośna oparta jest na górnym torze, natomiast od spodu stosuje się podwieszanie mostu na dolnej części toru. Innymi rodzajami suwnic są także; modele bramowe, półbramkowe, wspornikowe, modułowe, czy też kolumnowe. Okazuje się, że klasyfikacja suwnic bazuje również na rodzaju napędu – w tym przypadku trzeba wyróżnić suwnice ręczne, elektryczno-ręczne, elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne.

Parametry techniczne suwnic

Najważniejszymi parametrami technicznymi tych urządzeń są;

– Udźwig – Q [t] – jest to największa masa danego ładunku, który może unieść suwnica w określonych warunkach. Obejmuje także masę chwytaków, trawersów i innych urządzeń ładunkowych. Co ciekawe, obliczając ten parametr, nie wlicza się haka i innych elementów, które nie ulegają zdejmowaniu.

– Wysokość podnoszenia – H [m] – jest to wysokość uzyskana od poziomu roboczego do urządzenia chwytającego. W pomostowych suwnicach ta wartość jest obliczana od poziomu podłoża.

– Rozpiętość urządzenia – L [m] – określana jako odległość pomiędzy osiami szyn jezdnych.

– Prędkość jazdy wciągarki – jej wartość podawana jest w metrach na sekundę. Związana jest z konkretną prędkością, jaką osiąga suwnica podczas przemieszczania się po płaszczyźnie wraz z ładunkiem.

– Prędkość opuszczania i podniesienia ładunku – odnosi się do ładunku mającego masę równą udźwigowi suwnicy w trakcie ruchu.

– Grupa natężenia pracy – określana jest w wartościach od A1 do A8 i zależy od stanu obciążenia oraz liczby cykli w danym czasie.

Udźwig suwnicy

Wielkość ta jest ściśle związana z masą, jaką może podnieść maszyna. Na tą wartość wpływa może mieć przykładowo położenie środka ciężkości, czy też wysokość podnoszenia. Warto także zauważyć, że wartość udźwigu powinna zostać podana (jako nominalny udźwig) przez producenta na określonym urządzeniu. W naszym kraju suwnice i ich znormalizowane udźwigi określa norma PN M-06513. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że rzeczywiste wartości mogą być większe od nominalnych, z czym związane jest wskazania współczynnika bezpieczeństwa. W przypadku żurawi wartość udźwigu uzależniona jest także od wysięgu. Ze względu na przyjmowane współczynniki bezpieczeństwa wartości rzeczywistych udźwigów mogą być większe od wartości nominalnych.

Dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia

Dopuszczalne obciążenie robocze zawiesi różni się w zależności od danego materiału. W tym przypadku trzeba pamiętać o wytrzymałości, a także ilości cięgien. Jeśli mamy do czynienia z kilkoma cięgnami, niezwykle ważne są dwa kąty, które trzeba wziąć pod uwagę: kąt a (pomiędzy cięgnami) i kąt b (pomiędzy cięgnem a podnoszonym ładunkiem). Dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia oblicza się w ten sposób, że mnoży się DOR jednego cięgna przez dany współczynnik, który został dostosowany do ilości cięgien i kąta rozwarcia. Jak to wygląda w praktyce? Wartościami są;

– dla 0° < a < 90° oraz 0° < b < 45° współczynnik prezentuje się następująco dla danej ilości cięgien: dwa cięgna – mnożenie przez 1,4, trzy cięgna – mnożenie przez 2,1 i cztery cięgna – mnożenie przez 2,1.

– dla 90° < a < 120° oraz 45° < b <= 60° współczynnik wynosi: dla dwóch cięgien – mnożenie przez 1, dla trzech – mnożenie przez 1,5 oraz dla czterech – mnożenie przez 1,5.

Zauważyć należy, że udźwig urządzenia będzie mniejszy wtedy, gdy kąt rozwarcia między cięgnami będzie większy. DOR zawiesia nie jest skomplikowanym obliczeniem, jeśli korzystamy z określonych danych.

Inne ważne kwestie

Przystępując do obliczania wartości, jaką jest dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia, trzeba także pamiętać o przyjęciu danych, które określić producent na materiale. Okazuje się, że te informacje znajdziemy na pasach, łańcuchach lub linach. Jeśli chodzi o pasy, DOR określony został poprzez kolory i szerokości. Przyjęte normy prezentują się następująco; kolor fioletowy – 1 t, zielony – 2 t, żółty – 3 t, szary – 4 t, czerwony – 5 t, brązowy – 6 t, niebieski – 8 t i pomarańczowy – 10 t.

Related posts

6 kwietnia, 2020

Jak działa wielokrążek?


Read more
2 grudnia, 2019

Jak obliczyć DOR zawiesia


Read more
  • Produkty
  • Serwis
  • O firmie
  • Kontakt

Hydrolin Jarosław Pudełko

ul. św. Maksymiliana Marii Kolbego 14a
32-600 Oświęcim
NIP: 6381693255
REGON: 243508718

  • biuro@linyzawiesia.pl
  • 793 980 964
  • Blog
© 2020 Hydro-Lin zawiesia, uchwyty. All Rights Reserved.
    0

    0,00 zł

      ✕

      Logowanie

      Nie pamiętasz hasła?

      Ta strona korzysta z plików cookie ("ciasteczka"). Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. Polityce prywatności i plików cookies
      Akceptuj Odrzuć
      Privacy & Cookies Policy

      Privacy Overview

      This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
      Necessary
      Always Enabled
      Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
      Non-necessary
      Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
      SAVE & ACCEPT